Filosoof Langdon Winner kirjutas artiklis“Do Artifacts Have Politics?” tehnisobjektide eetilisusest. Seal esitas ta ka näite, kuidas Robert Moses lasi ehitada Long Islandi kiirteede sillad piisavalt madalad, et bussid ei pääseks nende alt läbi. Idee tulenes sellest, et vaesem seltskond, kes olid üldiselt tol ajal mustanahalised, ei omanud autot ja ei saanud seetõttu ka osariigi parke külastada ega Jones Beachi randa. Moses soosis keskklassi ja valge elanikkonna ligipääsu, välistades madalamal klassile mõistliku ligipääsu.
Kuigi tegemist on hea ja mõjuva näitega, siis olen ikkagi arvamusel, et tehnoloogia ei ole iseenesest eetiline või ebaeetiline. Eetiliseks ja ebaeetiline on viis, kuidas inimene loodud tehnoloogiat kasutab. Selle määrab inimeste otsused, kavatsused ja kasutuskeskonnad. Tenoloogia on ikkagi ainult tööriist.
Võtame näiteks mootorsae. Kui seda kasutatakse ohtlike puude eemaldamiseks või ehitusmaterjali hankimiseks, millest rajatakse koolid ja lasteaiad, on tegemist justkui vägagi eetilise tööriistaga. Kuid kui sama mootorsaega varastatakse metsa või langetatakse puid, mis on olulised loomade ja lindude elupaigana siis eetilisus kaob.
Sarnane lugu on droonidega. Kui neid kasutatakse sõjategevuses sihtmärkide tabamiseks, tekib küsimus nende eetilisusest. Samas võivad droonid olla väga väärt abivahendid inimeste abistamisel raskesti ligipääsetavates kohtades, kus nende kasutus ja eesmärk on kindlasti igati eetiline. Üks ja sama tehnoloogia, aga kaks väga erinevat tulemust. Laiemalt vaadates – enamikul tehnoloogiatel ei ole vaid ühtainsat kasutusviisi, isegi kui esmapilgul nii tundub. Meil on võimalus otsustada, kuidas ja milleks me neid kasutame ja sellest sõltub ka nende eetiline tähendus.
Robert Moses ei leutanud ju tegelikult madalaid sildu vaid kasutas neid tealdikud rassistlikul eesmärgil. Ebaeetiline ei olnud seal tehnoloogia ise vaid otsus, kuidas neid kasutada.
Tehnoloogial on kindlasti mingil määral võime võimendadada ebaõiglust, aga see ei ole sellegipoolest moraalselt laetud kuniks inimene annab sellele suuna ja eesmärgi. Eetika ei peitu ainult tehnoloogias endas vaid selle kasutamises.
Kasutatud allikad:
Tim Gorichanaz "Summary of "Do Artifacts have politics?" https://www.youtube.com/watch?v=WYfvQYOTG-0 Kasutatud: 22.05.2025
https://meidosem.com/work/articles/winner86.html?utm_source=chatgpt.com
Langdom Winner (1986) "Do Artifacts have politics?" Kasutatud: 22.05.2025
Comments
Post a Comment