Skip to main content

Põnevad IT-lahendused

Tehnoloogia ajalugu on täis väga innovaatilisi ja põnevaid lahendusi. Mõni neist on muutnud meie elu jäädavalt, mõni on olnud ajast eest. Leidub ka neid, mille ideed on olnud nii totrad, et näivad naljana. 

Internet - revolutsioon, mis muutis kõikke. 

Siinkohal ei tohiks vast kellegil vastuväiteid olla, et Internet on üks ajaloo kõige suuremaid tehnoloogia revolutsioone. Internet sai alguse 1960.ndatel, kui teadlased vajasid paremat lahendust andmete jagamiseks, kui tolle aja suurte ja raskete arvutite kaasa vedamine võimaldas. 
Interneti sünniajaks loetakse küll tegelikult 1.jaanuari 1989, millest alates on arvutivõrkudel ka standartne suhtlusviis. Kui 1980-ndatel oli internet veel teadlaste ja valitsusasutuste pärusmaa, siis 1990-ndatel tõi World Wide Web selle massidesse. Tänapäeval ei kujutaks elu ette ilma kiire ja kättesaadava internetita. See on muutnud meie tööharjumusi, õppimisviise ja meelelahutust ning kahtlemata kuulub see kõige olulisemate IT-revolutsioonide hulka.

Apple Newton – ajast ees, kuid läbi kukkunud

Apple on tuntud uuenduslike toodete poolest, kuid mitte kõik neist pole olnud edukad. 
1992.aastal turule toodud Apple Newton oli revolutsiooniline idee, mis oma ajast eest. 
Newton sai omal ajal palju mõnitatud ja on ülehinnatud ja kasutu tehnoloogia nö esiklaps. 
Apple lõpetas lõpuks toote tootmise 1998. aastal. Idee ise ei kadunud kuhugi ja see arenes edasi jõudes kümnendi hiljem iPadi ja iPhone’i kujul taas meieni.




Juicero – totter idee, mis läks 120 miljonit maksma

Ühe totra tehnoloogia ideena on särav näide Juicero. See oli 2016. aastal turule toodud 400-dollarine mahlapress, mis töötas ainult koos spetsiaalsete mahlakottidega. Idee oli luua "nutikas" mahlapress võimaldades igal hommikul värsket mahla juua ilma käsi määrimata. Kasutajad avastasid aga kiirelt, et kalleid spetsiaalseid mahlakotte sai ka käsitsi pigistada ja seadet polnud vaja. Ettevõtte juht proovis küll asja parandada öeldes, et masin on internetiga ühenduses ja suudab tuvastada, et pakis olev mahl ei oleks aegunud, aga pakkidel olid aegumis kuupäevad peale kirjutatud, niiet ka selline funktsioon oli ebavajalik. Ettevõte suleti vähem, kui kaks aastat peale turule tulekut ja investorid kaotasid üle 120 miljoni dollari. Juicerost sai hea näide ettevõtetest, kes loovad lahendusi mitte eksisteerivatele probleemidele. 





Kasutatud allikad:
USG (2025) "A Brief History of the Internet"
https://www.usg.edu/galileo/skills/unit07/internet07_02.phtml

History (2024). "The Invention of the Internet" 
https://www.history.com/topics/inventions/invention-of-the-internet

Jeremy Reimer (2022). "Remembering Apples Newton, 30 years on"
https://arstechnica.com/gadgets/2022/06/remembering-apples-newton-30-years-on/

Sam Levin. (2017). "Squeezed out: widley mocked startup Juicero is shutting down"

https://www.theguardian.com/technology/2017/sep/01/juicero-silicon-valley-shutting-down

Comments

Popular posts from this blog

Interneti varasema ajaloo nähtused

Enne 1991.aasta veebi tulekult jõudis Internet eksisteerida aastakümneid. Selle aja jooksul tekkisid mitmed tehnoloogiad, millest osad on säilinud ja osad tänaseks peaaegu täielikult kadunud või leiavad kasutust märkimisväärselt vähe.  E-mail  Üheks selliseks tehnoloogiaks, mis tänaseni aktiivselt kasutust leiab on e-mail. E-maili ajalugu ulatub 1965.aastani, mil MIT töötas välja MAILBOX-spsttemi, mis võimaldas saata kasutajtel sõnumeid üle võrgusüsteemi. Eelnevalt sai sõnumeid salvestada kataloogi, mis oli kõigile nähtav.  Kuigi e-kirjad eksiteerisid ka enne Interneti sündi, tuli selle läbimurre 1969.aastal. Ray Tomlinson saatsi 1971.aastal esimese võrgu kaudu edastatud e-kirja ja 1982.aastal kehtestati SMTP-protokoll. Massidesse jõudis e-mail 1990ndatel. Erililist suurt mõju avaldasin hotmail ja Microsoft Outlook. E-mail on tänaseni igapäevaseks oluliseks suhtlusvahendiks ja arvan, et enamik meist ei kujuta elu ilma selleta enam ettegi.  Telnet  Telnet oli üks...

Meedia ja uus meedia

Peale uue meedia tulekut on kõik traditsioonilised väljajanded hakanud järk-järgult ka sotsiaalmeedia kanaleid kasutama. Need on muutnud hädavajalikuks kanaliteks, et jõuda laiema ja noorema sihtrühmani. Mõni neist kasutab uut meediat oskuslikult ja on seetõttu ka uute klientideni jõudnud, teine on selles osas olnud vähem edukam.  Delfi  Delfi, mis kuulub Ekspress Grupi alla, on üks edukamaid traditsioonilise meedia esindajaid sotsiaalmeedias. Delfi tegutseb mitmel platvormil – lisaks oma portaalile on nad aktiivselt esindatud Facebookis, Instagramis ja TikTokis. Nende üks edukus põhineb sellel, et nad kohandavad sisu vastavalt platvormile, mitte ei jaga lihtsalt linke. Näiteks TikTokis on neil lühikesed ja visuaalselt kaasahaaravad klipid, samas kui facebookis postitatakse veidi pikemaid analüüse. Tihti esitavad nad ka lugejatele küsimusi ja tekitavad aruteluteemasi, mis lükkab auditooriumit teemas kaasa rääkima. Postimees Postimees on üks Eesti suurimaid ja vanimaid ajalehti...