Mozilla on enamikele arvutikasutajatele tuttav eelkõige nende populaarse veebibrauseri Firefoxi kaudu. Tegemist on ettevõttega, mis eristub konkurentidest oma kasutajakeskse ja eetilise lähenemise poolest. Mozilla keskendub eelkõige interneti paremaks muutmisele, pakkudes sealjuures tasuta ning avatud lähtekoodiga tooteid ja teenuseid.
Nende ärimudel on sarnaselt teistele avatud lähtekoodiga projektidele omanäoline. Mozilla ei kogu ega müü kasutajate isikuandmeid ega paku tasulisi tarkvarapakette. Ettevõtte peamisks tuluallikaks on otsingupartnerlused – näiteks Google maksab Mozilla’le selle eest, et nende otsingumootor oleks Firefoxi vaikevalikuna kasutusel. Lisaks teenivad nad tulu ka annetustega, tellimuspõhiste teenustega – näiteks VPN-teenused ja privaatsuslahendused ja Firefox Better Web programmiga – mis pakub reklaamivaba ja kasutajasõbralikku veebikogemust.
Arendusmudelist
Mozilla Firefoxi arendusprotsess on ajastatud ja mitmeastmeline, et tagada regulaarne ja stabiilne brauseri uuendamine. Arendus toimub neljas järjestikuses kanalis:
-
mozilla-central (Nightly): lisatakse kõik uued muudatused ja funktsioonid, mis võivad olla ebastabiilsed.
-
mozilla-aurora: Umbes iga kuue nädala tagant kantakse mozilla-centralist kood mozilla-aurora kanalisse. Keskendutakse uute funktsioonide stabiliseerimisele ja probleemsete muudatuste eemaldamisele või ajutisele keelamisele.
-
mozilla-beta: Peale aurora etappi liigub kood beetakanalisse, kus toimub laiem testimine ja viimaste probleemide lahendamine enne lõplikku väljalaset.
-
mozilla-release: See on lõppkasutajatele mõeldud stabiilne versioon, mis sisaldab ainult täielikult testitud ja kinnitatud funktsioone.
Kogu arendusprotsess kestab umbes 16 nädalat, mille jooksul toimub koodi järkjärguline liikumine läbi kanalite, tagades iga etapi jooksul vajaliku testimise ja stabiliseerimise. Kui mõni funktsioon ei ole piisavalt valmis, võib see jääda mozilla-central kanalisse kuni järgmise tsüklini.
Mozilla ühendab oma arendusmudelis innovatsiooni ja turvalisuse, pakkudes regulaarselt uuendusi, samal ajal kui ärimudel toetub eetilisele ja kasutajakesksele lähenemisele, teenides tulu ilma kasutajate andmeid müümata. See teeb Mozilla'st ainulaadse tehnoloogiaettevõtte, mis seab esikohale interneti avatuse ja privaatsuse.
Kokkuvõttes on Mozilla puhul tegemist ettevõttega, kellel on isepärane ärimudel ja kelle arendus käib läbi ajastud ning mitmeastmeline mudeli.
Kasutatud allikad:
Chitraansh Poplin "How does Mozilla Make Money" (2023), saadaval: https://www.feedough.com/mozilla-business-model/, kasutatud: 22.04.2025
Comments
Post a Comment